Office-365-intranet

Software voor de KMO

Een van de eerste cloud diensten was webmail zoals, hotmail en gmail. Webmail is een applicatie die draait in je browser, je hoeft daar niets voor te installeren en het werkt altijd, overal en op alle apparaten met internet. Je hebt geen idee waar de webmail server zich fysiek bevind, maakt ook niet uit, als het maar werkt. Een andere oude bekende cloud-applicatie is internet bankieren. Wat minder bekend zijn applicaties om documenten online op te slaan en applicaties om online met elkaar te communiceren.

Voordelen van werken in de cloud

  • De cloud is altijd en overal, je werkt immers op het internet.
  • Je hoeft helemaal niets te installeren, je gebruikt je internet browser.
  • De cloud werkt op alle apparaten met internet, ongeacht het besturingssysteem.

Je hoeft dus niet meer naar kantoor om je werk te kunnen doen, dat lost de files in Nederland wel op 🙂

Zijn er dan ook nadelen te noemen? Nou, je hoort ze weleens. Dat je niets meer hoeft te installeren kan natuurlijk een nadeel zijn voor de Helpdesk-afdeling, is die nog wel nodig? De IT-afdeling heeft het ook minder druk, de serverruimte wordt namelijk ook overbodig.

Een ander vaak gehoord argument om niet voor de cloud te kiezen is veiligheid. Waar is mijn bedrijfskritische data en wie kan daar allemaal bij. Vreemd genoeg kiezen deze mensen wel voor een bankrekening in plaats van een oude sok.

Lang geleden kregen bedrijven behoefte aan elektriciteit en maakte daarom eigen elektriciteits-centrales. Nu kopen bedrijven elektriciteit massaal samen in. Nog niet zo lang geleden kregen bedrijven behoefte aan ICT en maakte daarom eigen serverruimtes, nu is de transitie om IT naar de cloud te brengen.